Bibliografia

 

  • 2Joan Arana.  7 Casos de teràpia psicomotriz. Moltes vegades, els psicomotricistes hem de compartir amb altres professionals, sobretot amb mestres, el nostre treball amb un nen concret. Ens trobem, sovint, donant llargues explicacions sobre el que fem i com ho fem perquè hi ha un gran desconeixement de les bases teòriques i pràctiques de la nostra tasca. I no sempre tenim fortuna amb la nostra inspiració per a explicar-ho o amb la paciència del nostre interlocutor per escoltar-nos. Aquest és un llibre per a qualsevol persona interessada en entendre quina és la feina d’un terapeuta psicomotor. Especialment indicat per a mestres i educadors, i per a aquells que han iniciat estudis al voltant de la psicomotricitat.
  • 1Àngel Hernandez Fernandez. Guía de actuación y evaluación  en psicomotricidad vivenciada. Res ens aporta més informació sobre el desenvolupament d’un nen que observar-jugar en llibertat en una sala de psicomotricitat. Aquesta situació ens ofereix una perspectiva integral sobre les seves competències motrius, cognitives, emocionals i socials.

 

  • el-tratamiento-psiquicoJose Ángel Rodriguez.  La práctica psicomotriz en el tratamiento psíquico. Octaedro 2013. Amb aquesta obra ens agradaria poder aportar al practicant o l’estudiós interessat la síntesi teòrica i aplicada i també el testimoni personal i subjectiu de la tasca realitzada amb pacients de variades (psico) patologies, al llarg de nombrosos anys, en un abordatge terapèutic que tingui en compte el cos i la paraula …
  •  la-intervencion-psicomotrizJosep Rota. La intervención psicomotriz: de la pràctica al concepto. Octaedro 2015. Aquest és un llibre que ha sorgit de la pràctica, la pràctica psicomotriu, com a font estimuladora de teories i conceptes, que, al seu torn, donen sentit a tot el que es manifesta en ella. L’autor ha volgut plasmar la relació dialèctica que existeix entre aquests dos extrems: la teoria i la pràctica. Els dos es retroalimenten i, en aquesta disciplina de la psicomotricitat, es signifiquen mútuament
  • ara toca psicoAnna Luna.Avui toca psico!.Octaedro 2013. Ana té cinc anys. A l’escola avui és un dia especial per a ella i els seus companys perquè els toca psicomotricitat.

    a

a

  • Revista  Entre Líneas. Edita Associación Professional de Psicomotricistas. Hotel d’entitats Pere  Veres, 1-6ª 08020 Barcelona.
  • M. Llorca – A.Vega. psicomotricidad y globalización del curriculum en educación infantil. Ed. Aljibe 1998.
  • H.Bucher – E. de la Lama. Estudio de la personalidad del niño a través de la exploración psicomotriz. Ed. Masson1978
  • M. Llorca – J. Sanchez. Recursos i estratègias de la psicomotricidad. Ed. Aljibe 2008
  • P.Arnaiz – M. Rabadán – I. Vives- La psicomotricidad en la escuela. Ed. Aljibe 2008
  • A. Lapierre- Psicoanáliss corporal de la relación.  Desclée de Brouwer. Bilbao

(llibre indicat per portar-lo a la pràctica a l’escola)

  • A. Lapierre- B.Aucouturier- Los contrastes y el descubrimiento de la nociones fundamentales. Ed científico-médica 1985
  • A.Lapierre – B. Aucouturier.  Simbología del movimiento. Ed. Científico-médica 1984( els autors des del seu treball de reeducació psicomotriu reflexionen sobre la simbologia del moviment a partir de referències a la psicologia dinàmica.)
  • Lapierre, A. Aucouturier, B. (1980) El cuerpo y el inconsciente en educación y terapia. Barcelona. E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. Aucouturier, B. (1977) La educación psicomotriz como terapia: Bruno. Barcelona E. Médica Técnica.
  • Lapierre, A. (1968) La reeducación física. Barcelona. Dossat 2000. (6ª edición 1996.
  • Lapierre, A. Abadie, M (1977) Educación psicomotriz en la escuela maternal: una experiencia con los”pequeños”. Madrid E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. (1981) La educación psicomotriz en la escuela maternal. Barcelona. E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. (1996) “El juego, expresión primaria del inconsciente” pp 281-287. En Alemany, C. García, V. (Eds) El cuerpo vivenciado y analizado. Bilbao. Desclée de Brouwer.
  • Lapierre, A. Lapierre, A. (1997) El adulto frente al niño de 0 a 3 años, relación psicomotriz y formación de la personalidad: una experiencia vivida en la guardería. Madrid Dossat 2000. (1º edición 1982)
  •  A. Aberastudy: ” El niño y sus juegos”       Ed. Paidós
  • A. ANZIEU. C. ANZIEU Y S. DAYMASEl juego en Psicoterapia en el niño”.. Editorial Biblioteca nueva
  • D. Ansieu- El yo piel.  Biblioteca nueva. Madrid 1998
  • B. AUCOUTURIER: “ Los fantasmas de acción y la pràctica psicomotriz”   Ed. Graó. nº7  Barcelona 2004

(imprescindible per a  entendre el que pretén la pràctica psicomotriu d’avui en dia)

  • B. AUCOURTURIER – G. MENDEL: “¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?     Ed. Graó. Barcelona 2004
  • B. AUCOUTURIER I VARIS: “ Miedo a nada… miedo a todo”      Ed. Graò Barna 2004
  • M. BERGEREl niño hiperactivo y con trastornos de la atención”.. Edit. Síntesis

(aproximació psicodinàmica)

  • T. BERTHERAT-C. BERNSTEIN: El cuerpo tiene sus razones” y “La guarida del tigre” La llar del libre. Barna. 1987
  • M. BONÀS i otros:Entramados” Ed. Graò 2007

(llibre sobre coherència i l’educació dinàmica a l’escola)

  • M. BONASTRE, S. FUSTÉ:Psicomotricidad y vida cotidiana(0-3 años) ED. Graò
  • J. BOWLBY: “Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida” Ed. Morata. Madrid 1986

(resum interessant dels seus tres volums històrics)

  • CALMELS. D. “Del Sostén a la transgresión. (El cuerpo en la crianza)”. Ed. Nov. educativas. Buenos Aires, 2001
  • CALMELS D. (1998)  “Cuerpo y saber”. Capítulos de psicomotricidad. DyB editores. Argentina.

(els dos llibres valen la pena. Amb un estil poètic i amb profunditat l’autor ens parla de la psicomotricitat en la primera infància)

  • A: CANNEVARO: “Els infants que es perden al bosc”       Eumo Editorial. 1985. Barcelona.(pura metafora contada)
  • A. DAMASIO. “ El error de Descartes” barcelona, Crítica. Grijalbo
  • F. DOLTOLa imagen y el inconsciente del cuerpo”,  . Edit. Paidós.
  • LL. FOLCH I CAMARASA: ” Educar els fills cada dia és més difícil” E. Eumo. Barcelona 1995

(claríssim amb bons temes per introduir en reunions de pares)

  • J. GASSIER: “Manual del desarrollo psicomotor del niño”.     Ed. Masson. Barcelona 1990
  • B. GOLSE: ” El desarrollo afectivo e intelectual del niño”      Ed. Masson. Barcelona 1997
  • B. GOLSE y  BURSZTEJN. “ Pensar, hablar, representar, el emerger del lenguaje”. Editorial Masson.  (señor buen recopilador i digeridor de los grandes autores evolutivos)
  • HUIZINGA, J. Homo ludens” Alianza Editorial” Madrid.
  • A. LOWEN: “El lenguaje del cuerpo” ed. Herder

(desde la bioenergètica )

  • M.LLORCA LLINARES Y J.SÁNCHEZ RODRÍGUEZ.“ La pràctica psicomotriz” una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento 
 “Psicomotricidad y necesidades educativas especiales”. Ediciones Aljibe.
  • ORTIZ Mª J.El desarrollo emocional”.
  • A. LOPEZ, F i otros “ El desarrollo afectivo y social” Madrid. Pirámide
  • PIKLER, E. (1985) Moverse en Libertad. Desarrollo de la motricidad global. Madrid: Editorial Narcea. (Es uno de los libros que todo psicomotricista deberia tener. Es fundamental para la comprensión de la motricidad infantil en relación con la intervención del adulto.)
  • E. PORRES: ” Tócame, mamá. Amor, tacto y nacimiento sensorial”    Ed. Edaf Madrid 1993
  • M. RIZO: “ Mis primeras conquistas”       Ed. Parenting. Barcelona 2004
  • R. SPITZ: ” El primer año de vida del niño”        Ed. Fondo Cultura Económica. 1986
  • E. SUGRAÑES, M.A. ANGEL: La educación psicomotriz (3-8 años) ed. Graò 2007
  • HEBE TIZIO: REINVENTAR EL VINCULO EDUCATIVO. GEDISA. BARNA. 2003
  • TIZÓN GARCÍA , JORGE LUIS. Apuntes para una psicología basada en la relación  4ª ed. Bcn : Biblària, 1995

(un clàssic. Complert, clar i fiable. Un autor erudit i ben documentat. Té una orientació psicoanalítica, kleiniana, bien argumentada i comprensible. Molt didàctic. Insuperable el capítol sobre els mecanismes de defensa…)

  • TORRAS DE BEÀ, EULÀLIA. Normalidad, psicopatologia y tratamiento en niños, adolescentes y familia. Ed. Eureka. Barcelona, 2007.

(Llibre molt recent. Recopilació d’autors de reconegut prestigi clínic, amb presentacions i casos interessants. )

  • B. ULSSAMER:” Sin raices no hay alas”      Ed. Luciérnaga  (bonito titulo sistémico)
  • D. W. WINNICOTT:Los bebés y sus madres” Ed. Paidós. Barcelona 1990

“Realidad y juego” ed. Gedisa Barcelona
(Un autor necessari per a entrar en una forma de pensar intersubjectiva.

Hi ha molts llibres publicats amb els seus articles i conferències. Pot resultar difícil orientar-se. En el seminari es donarà una selecció dels més il·lustratius per entendre’l. A internet es poden aconseguir les seves obres complertes.

A www.psicomundo.org demanen un breu currículum i envien un password d’accés)

  • I. VILA: “Introducción a la obra de Henri Wallon” Barcelona, ed. Anthropos

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s