Bibliografia

  • 9789501203851
  • tapa-celso-franch1-a9defb61bd57ec4b7216037214219818-320-0
  • tapa-bra-2020-banderas1-737c5a5023b613054e15993457559457-320-0
  • tapa-contencion5-1545ec60788852bc3c16288094514305-320-0
  • tapa-geronto-por211-718204edd78de164a915730696272296-320-0
  • tapa-lecturas1-3a117eb7c8346e4dfe16357865009053-320-0
  • tapa-neo1-d1076502cb48e08fa315730666069295-320-0
  • tapa-nivaldo-por211-8716ac1e68d9915f4215730695998864-320-0
  • tapa-pilar11-52f78f1aec327c7eae15925103685258-320-0
  • tapa-retrazos1-f9a24b4fda6cee191c15846262706363-320-0
  • tapa-saal-web1-52e59ec1811cbe268716021804102138-320-0
  • tapa-tea1-f916eefaceb54d0d0b15563761364616-320-0
  • tapa-trastornos1-5e4a11dfd44ee68f3315498476192114-320-0
  • Neurociència para educadores de David Bueno, és un llibre esplèndid que porta un subtítol prou explícit. Els lectors trobaran en el seu interior «tot allò que els educadors sempre han volgut saber sobre el cervell dels seus alumnes i mai ningú s’ha atrevit a explicar-se de manera entenedora i útil». Per a sorpresa de molts, el resultat no tira per terra la totalitat de la pedagogia moderna, sinó que dóna una explicació científica complementària a per què, si es treballa amb coneixement i dedicació, tot funciona raonablement bé. I un argument sòlid per no fer marxa enrere, com sembla que volen algunes veus desmemoriades. Un llibre rigorós, clar i d’agradable lectura, ple d’idees per meditar sobre l’ofici de ser aprenents.
    aa
    a
    a
    a
    

  • Poètica corporal  libre de la Núria Franch, editat el mes de juny per Octaedro. Aquest es un llibre que parla des del cor, la vivència i la reflexió. És un llibre que recull l’experiència de la Núria, expressat de manera senzilla i planera, acompanyant les seves reflexions de cites de filòsofs, literats, poetes.

a

a

a

  • Actuar, jugar, pensar. Bernard Aucouturier. Ed Graó 2018.  L’autor analitza la gènesi del joc espontani de l’infant com a mitjà d’expressió de la seva pròpia història relacional arcaica i com a mitjà de reassegurament davant les angoixes nascudes d’aquesta història de vegades dolorosa.
  • Terapia psicomotriz: reconstruyendo una historia   Rikardo Acebo Urretxu, Giuseppe Benincasa, Anna Luna Muns, Estrella Masabeu Tierno, Paquita Morales . Editorial Octaedro2018. Aquesta publicació és el resultat d’un llarg procés de reflexió col·lectiva de qui conformem en el seu dia el Grup d’Estudi de Teràpia Psicomotriu, persones que ja teníem un cert recorregut professional i als que ens movia la inquietud d’aprofundir en la nostra pràctica i en la seva teoria.
    Al nucli d’aquesta reflexió hi ha el procés terapèutic i la metodologia dels tres eixos per a la formulació d’una hipòtesi diagnòstica i un projecte d’intervenció.
    No pretenem, amb aquest treball, pontificar sobre res i encara menys fer un manual; només tractem de mostrar el fruit d’una experiència tan rica i tan apassionant com va ser la de ajuntar-nos per reflexionar i exposar els resultats d’aquest recorregut.
    Animem a totes les persones que arribin a ser psicomotricistes a que, un cop acabada la seva formació, no desaprofitin la inèrcia del grup en el qual s’han format i segueixin trobant i fent coses junts: revisar casos, reflexionar sobre temes, compartir experiències, llegir textos, etc.
    A nosaltres totes aquestes activitats ens van resultar molt més enriquidores justament perquè les vam fer en companyia, com la formació mateixa.
  • PSICOMOTRICITAT, ESCOLA I CURRICULUMLurdes Martinez; Josep Rota; Montserrat Antón. Octaedro 2017La psicomotricitat ha d’estar situada en un marc de coherència pedagògica dins el projecte educatiu de les escoles. La finalitat d’aquest llibre va en aquesta direcció. Es vol posar de manifest com la psicomotricitat està present en la majoria de continguts i estratègies dels currículums de l’etapa d’educació infantil i del primer cicle de l’etapa d’educació primària. I també com les capacitats i competències d’ambdues etapes tenen una clara relació amb els continguts de la psicomotricitat. Aquest llibre pretén ser una eina útil per a tots els professionals que treballen la psicomotricitat en el marc escolar i en altres institucions que donen suport a infants que necessiten aquest acompanyament. També pretén ser un document de referència en la formació inicial de mestres i de psicomotricistes. Uns i altres hi trobaran fonamentació i recursos per elaborar la seva pròpia pràctica i reflexió.El treball realitzat és fruit de la il·lusió i el compromís professional dels seus autors, citats a l’interior.
  • 2Joan Arana.  7 Casos de teràpia psicomotriz. Moltes vegades, els psicomotricistes hem de compartir amb altres professionals, sobretot amb mestres, el nostre treball amb un nen concret. Ens trobem, sovint, donant llargues explicacions sobre el que fem i com ho fem perquè hi ha un gran desconeixement de les bases teòriques i pràctiques de la nostra tasca. I no sempre tenim fortuna amb la nostra inspiració per a explicar-ho o amb la paciència del nostre interlocutor per escoltar-nos. Aquest és un llibre per a qualsevol persona interessada en entendre quina és la feina d’un terapeuta psicomotor. Especialment indicat per a mestres i educadors, i per a aquells que han iniciat estudis al voltant de la psicomotricitat.
  • 1Àngel Hernandez Fernandez. Guía de actuación y evaluación  en psicomotricidad vivenciada. Res ens aporta més informació sobre el desenvolupament d’un nen que observar-jugar en llibertat en una sala de psicomotricitat. Aquesta situació ens ofereix una perspectiva integral sobre les seves competències motrius, cognitives, emocionals i socials.
  • el-tratamiento-psiquicoJose Ángel Rodriguez.  La práctica psicomotriz en el tratamiento psíquico. Octaedro 2013. Amb aquesta obra ens agradaria poder aportar al practicant o l’estudiós interessat la síntesi teòrica i aplicada i també el testimoni personal i subjectiu de la tasca realitzada amb pacients de variades (psico) patologies, al llarg de nombrosos anys, en un abordatge terapèutic que tingui en compte el cos i la paraula …
  •  la-intervencion-psicomotrizJosep Rota. La intervención psicomotriz: de la pràctica al concepto. Octaedro 2015. Aquest és un llibre que ha sorgit de la pràctica, la pràctica psicomotriu, com a font estimuladora de teories i conceptes, que, al seu torn, donen sentit a tot el que es manifesta en ella. L’autor ha volgut plasmar la relació dialèctica que existeix entre aquests dos extrems: la teoria i la pràctica. Els dos es retroalimenten i, en aquesta disciplina de la psicomotricitat, es signifiquen mútuament
  • ara toca psicoAnna Luna.Avui toca psico!.Octaedro 2013. Ana té cinc anys. A l’escola avui és un dia especial per a ella i els seus companys perquè els toca psicomotricitat.

a

a

Gregg M.Furth està considerat un dels més prestigiosos especialistes de la interpretació de dibuixos i la seva aplicació terapèutica, no en va porta més de quinze anys desenvolupant pautes que permetin identificar les empremtes que l’inconscient imprimeix en les representacions artístiques espontáneas.Está graduat per el CG Jung Institute de Zurich i diplomat en Física per la Universitat de l’Estat de Califòrnia, ha treballat per a la JFKennedy University.Partiendo d’un simple full de paper i uns contes llapis de colors, un dibuix espontani pot convertir-se en una font privilegiada d’ indagació psíquica tan rellevant com la que brinda els sueños.El llenguatge de la imatge plàstica permet revelar el llenguatge de l’inconscient, una informació molt valuosa en mans d’un analista -també del terapueta, o de l’mestre- quan la veu de la consciència no pot expressar-se.

accion motriza  Pdf  de la revista digital  “acción motriz”, article ” la psicomotricidad en el ámbito educativo”df

el-rastre-brillant-del-cargol_9788415745839En Sam té 16 anys i síndrome d’Asperger, una forma lleugera d’autisme. És un crac dels ordinadors, però té pocs amics i li costa interactuar amb els altres en la vida normal.
Un dia coneix la Martina, i el seu món es capgira. Li agrada molt però no sap com apropar-s’hi, i al poc temps descobreix que un assetjador l’està posant en  un greu perill. En Sam haurà d’esforçar-se molt en superar les seves limitacions si vol ajudar-la i desemmascarar el culpable.

9788499211688Per què certes persones reaccionen amb seguretat i energia davant les dificultats, mentre que altres reaccionen amb sentiments de petitesa i desànim? i el que en la pràctica és encara més important, com podem canviar aquesta manera involuntària de reaccionar emocionalment? El cervell dels humans ha evolucionat.

 

a

  • Revista  Entre Líneas. Edita Associación Professional de Psicomotricistas. Hotel d’entitats Pere  Veres, 1-6ª 08020 Barcelona.
  • M. Llorca – A.Vega. psicomotricidad y globalización del curriculum en educación infantil. Ed. Aljibe 1998.
  • H.Bucher – E. de la Lama. Estudio de la personalidad del niño a través de la exploración psicomotriz. Ed. Masson1978
  • M. Llorca – J. Sanchez. Recursos i estratègias de la psicomotricidad. Ed. Aljibe 2008
  • P.Arnaiz – M. Rabadán – I. Vives- La psicomotricidad en la escuela. Ed. Aljibe 2008
  • A. Lapierre- Psicoanáliss corporal de la relación.  Desclée de Brouwer. Bilbao

(llibre indicat per portar-lo a la pràctica a l’escola)

  • A. Lapierre- B.Aucouturier- Los contrastes y el descubrimiento de la nociones fundamentales. Ed científico-médica 1985
  • A.Lapierre – B. Aucouturier.  Simbología del movimiento. Ed. Científico-médica 1984( els autors des del seu treball de reeducació psicomotriu reflexionen sobre la simbologia del moviment a partir de referències a la psicologia dinàmica.)
  • Lapierre, A. Aucouturier, B. (1980) El cuerpo y el inconsciente en educación y terapia. Barcelona. E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. Aucouturier, B. (1977) La educación psicomotriz como terapia: Bruno. Barcelona E. Médica Técnica.
  • Lapierre, A. (1968) La reeducación física. Barcelona. Dossat 2000. (6ª edición 1996.
  • Lapierre, A. Abadie, M (1977) Educación psicomotriz en la escuela maternal: una experiencia con los”pequeños”. Madrid E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. (1981) La educación psicomotriz en la escuela maternal. Barcelona. E. Científico Médica.
  • Lapierre, A. (1996) “El juego, expresión primaria del inconsciente” pp 281-287. En Alemany, C. García, V. (Eds) El cuerpo vivenciado y analizado. Bilbao. Desclée de Brouwer.
  • Lapierre, A. Lapierre, A. (1997) El adulto frente al niño de 0 a 3 años, relación psicomotriz y formación de la personalidad: una experiencia vivida en la guardería. Madrid Dossat 2000. (1º edición 1982)
  •  A. Aberastudy: ” El niño y sus juegos”       Ed. Paidós
  • A. ANZIEU. C. ANZIEU Y S. DAYMASEl juego en Psicoterapia en el niño”.. Editorial Biblioteca nueva
  • D. Ansieu- El yo piel.  Biblioteca nueva. Madrid 1998
  • B. AUCOUTURIER: “ Los fantasmas de acción y la pràctica psicomotriz”   Ed. Graó. nº7  Barcelona 2004

(imprescindible per a  entendre el que pretén la pràctica psicomotriu d’avui en dia)

  • B. AUCOURTURIER – G. MENDEL: “¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?     Ed. Graó. Barcelona 2004
  • B. AUCOUTURIER I VARIS: “ Miedo a nada… miedo a todo”      Ed. Graò Barna 2004
  • M. BERGEREl niño hiperactivo y con trastornos de la atención”.. Edit. Síntesis

(aproximació psicodinàmica)

  • T. BERTHERAT-C. BERNSTEIN: El cuerpo tiene sus razones” y “La guarida del tigre” La llar del libre. Barna. 1987
  • M. BONÀS i otros:Entramados” Ed. Graò 2007

(llibre sobre coherència i l’educació dinàmica a l’escola)

  • M. BONASTRE, S. FUSTÉ:Psicomotricidad y vida cotidiana(0-3 años) ED. Graò
  • J. BOWLBY: “Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida” Ed. Morata. Madrid 1986

(resum interessant dels seus tres volums històrics)

  • CALMELS. D. “Del Sostén a la transgresión. (El cuerpo en la crianza)”. Ed. Nov. educativas. Buenos Aires, 2001
  • CALMELS D. (1998)  “Cuerpo y saber”. Capítulos de psicomotricidad. DyB editores. Argentina.

(els dos llibres valen la pena. Amb un estil poètic i amb profunditat l’autor ens parla de la psicomotricitat en la primera infància)

  • A: CANNEVARO: “Els infants que es perden al bosc”       Eumo Editorial. 1985. Barcelona.(pura metafora contada)
  • A. DAMASIO. “ El error de Descartes” barcelona, Crítica. Grijalbo
  • F. DOLTOLa imagen y el inconsciente del cuerpo”,  . Edit. Paidós.
  • LL. FOLCH I CAMARASA: ” Educar els fills cada dia és més difícil” E. Eumo. Barcelona 1995

(claríssim amb bons temes per introduir en reunions de pares)

  • J. GASSIER: “Manual del desarrollo psicomotor del niño”.     Ed. Masson. Barcelona 1990
  • B. GOLSE: ” El desarrollo afectivo e intelectual del niño”      Ed. Masson. Barcelona 1997
  • B. GOLSE y  BURSZTEJN. “ Pensar, hablar, representar, el emerger del lenguaje”. Editorial Masson.  (señor buen recopilador i digeridor de los grandes autores evolutivos)
  • HUIZINGA, J. Homo ludens” Alianza Editorial” Madrid.
  • A. LOWEN: “El lenguaje del cuerpo” ed. Herder

(desde la bioenergètica )

  • M.LLORCA LLINARES Y J.SÁNCHEZ RODRÍGUEZ.“ La pràctica psicomotriz” una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento 
 “Psicomotricidad y necesidades educativas especiales”. Ediciones Aljibe.
  • ORTIZ Mª J.El desarrollo emocional”.
  • A. LOPEZ, F i otros “ El desarrollo afectivo y social” Madrid. Pirámide
  • PIKLER, E. (1985) Moverse en Libertad. Desarrollo de la motricidad global. Madrid: Editorial Narcea. (Es uno de los libros que todo psicomotricista deberia tener. Es fundamental para la comprensión de la motricidad infantil en relación con la intervención del adulto.)
  • E. PORRES: ” Tócame, mamá. Amor, tacto y nacimiento sensorial”    Ed. Edaf Madrid 1993
  • M. RIZO: “ Mis primeras conquistas”       Ed. Parenting. Barcelona 2004
  • R. SPITZ: ” El primer año de vida del niño”        Ed. Fondo Cultura Económica. 1986
  • E. SUGRAÑES, M.A. ANGEL: La educación psicomotriz (3-8 años) ed. Graò 2007
  • HEBE TIZIO: REINVENTAR EL VINCULO EDUCATIVO. GEDISA. BARNA. 2003
  • TIZÓN GARCÍA , JORGE LUIS. Apuntes para una psicología basada en la relación  4ª ed. Bcn : Biblària, 1995

(un clàssic. Complert, clar i fiable. Un autor erudit i ben documentat. Té una orientació psicoanalítica, kleiniana, bien argumentada i comprensible. Molt didàctic. Insuperable el capítol sobre els mecanismes de defensa…)

  • TORRAS DE BEÀ, EULÀLIA. Normalidad, psicopatologia y tratamiento en niños, adolescentes y familia. Ed. Eureka. Barcelona, 2007.

(Llibre molt recent. Recopilació d’autors de reconegut prestigi clínic, amb presentacions i casos interessants. )

  • B. ULSSAMER:” Sin raices no hay alas”      Ed. Luciérnaga  (bonito titulo sistémico)
  • D. W. WINNICOTT:Los bebés y sus madres” Ed. Paidós. Barcelona 1990

“Realidad y juego” ed. Gedisa Barcelona
(Un autor necessari per a entrar en una forma de pensar intersubjectiva.

Hi ha molts llibres publicats amb els seus articles i conferències. Pot resultar difícil orientar-se. En el seminari es donarà una selecció dels més il·lustratius per entendre’l. A internet es poden aconseguir les seves obres complertes.

A www.psicomundo.org demanen un breu currículum i envien un password d’accés)

  • I. VILA: “Introducción a la obra de Henri Wallon” Barcelona, ed. Anthropos

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s