a
a
El juego en la primera infància. 2016 Montserrat Antón i altres. Octaedro
Tothom destaca la importància del joc; però, en la pràctica, hi ha reticències a confiar que quan un nen juga, aprèn de forma significativa. Aquest llibre està escrit per professionals amb anys d’experiència en el camp de l’educació que comparteixen les seves diferents mirades disciplinars sobre el joc. Els 17 autors d’aquest treball, convençuts de la gran importància del joc en el desenvolupament i l’aprenentatge en les primeres edats, exposen i argumenten, partint de la investigació i de l’experiència professional, per què el joc és tan fonamental dins i fora de l’escola. Aquest llibre pot ser una eina molt útil tant per a l’alumnat de magisteri com per als professionals i les famílies. Els estudiants trobaran en el seu contingut connexions amb la majoria de les assignatures que cursaran durant els seus estudis. Però també s’inclouen propostes per aprofundir més des de cada àrea, així com suggeriments d’activitats de docents en actiu, que poden ser d’interès per a professionals dels àmbits de l’educació, psicologia, pedagogia, educació social, per als que exerceixen d’activitats de temps lliure, i per a qualsevol persona que estigui en contacte amb nens.
Los desafios invisibles de ser madre o padre. 2007 Jorge Barudy y Maryorie Dantagnan. Gedisa
Ser mare o pare és una de de les tasques més importants i alhora una de les més complexes de totes les activitats humanes. Com s’arriba a ser una bona mare o un bon pare? D’una banda, s’aprèn a ser-ho sense que s’ensenyi d’una manera explícita, però a més les competències parentals s’adquireixen d’una manera implícita, des del moment mateix del naixement, fins i tot des de la vida intrauterina. Avui sabem que les capacitats de apegar i empatitzar són fonamentals per ser una mare o un pare prou bo i que aquestes capacitats emergeixen en la meravellosa experiència de l’empremta, de la inclinació i del bon tracte. Els bons tractes a la infància i les competències parentals són part d’un mateix procés. Aquestes pàgines estan dirigides a descriure aquest procés i el seu corol·lari.
El apego en el aula. 2010 Heather Geddes. Graó
L’afecció a l’aula / és un dels pocs llibres que aproxima les propostes de la teoria de la inclinació a la pràctica educativa ia les dificultats d’aprenentatge a l’aula, situant amb claredat els aspectes bàsics d’aquesta teoria a les pautes diàries de la conducta i en l’aprenentatge d’alumnat i professorat, alhora que associa les experiències de les primeres relacions dels nens i les nenes amb l’esforç per aprendre. El llibre explora el significat de l’anomenat / triangle de l’aprenentatge /, és a dir, la relació entre alumne, professor i tasca d’aprenentatge, posant en concordança el desenvolupament emocional, la conducta i les experiències d’aferrament. També identifica un perfil d’aprenentatge amb cada estil d’afecció i explora les condicions que requereix una escola per a ser considerada una base segura per als seus alumnes.
Maria Antonia Canals i Tolosa: Renovacion Pedagogia y Didactica de las Matematicas. 2016 Maria Sotos Serrano. Octaedro
Aquesta obra pretén sistematitzar i analitzar la història de Maria Antònia Canals i Tolosa. La seva trajectòria personal i professional coincideix amb una part important del moviment de renovació pedagògica catalana que des de principis del segle XX, i malgrat la barbàrie de la dictadura franquista, continua fins avui. En aquest context, Maria Antònia és el principal referent de l’ensenyament de les matemàtiques a educació infantil a Espanya. Les històries de vida de mestres i mestres són una eina valuosa per reflexionar sobre l’ensenyament, i en elles es poden descobrir elements que contribueixen notablement al fet que aquest ensenyament sigui la millor possible. És important que la investigació educativa dediqui part dels seus esforços a recuperar el coneixement adquirit per les nostres millors mestres, perquè només a coll de gegants podrem arribar a veure més lluny. Per aquest motiu, l’obra no està dirigida únicament a aquelles persones interessades per la investigació pedagògica, sinó que també pot servir de guia per a totes aquelles que es dediquin a l’ensenyament i l’interès principal sigui l’educació de les nenes i els nens